ایسا Ù†Û ÛÙˆ ان کا نام بھی… Ù…Ø+مد اظÛار الØ+Ù‚
مولانا صاØ+ب Ú©Û’ کاروبار شروع کرنے والا Ù…Ø³Ø¦Ù„Û Ù¹Ø§Ú© آ٠دی ٹاؤن بن چکا ÛÛ’ جیسا Ú©Û ÛÙ…ÛŒØ´Û Ûوتا ÛÛ’ØŒ Ú©Ú†Ú¾ تبصرے مواÙقت میں تو Ú©Ú†Ú¾ مخالÙت میں Ø¢ رÛÛ’ Ûیں۔
سیاست Ú©ÛŒ طرØ+ کاروبار میں بھی مذÛب کا استعمال اس معاشرے Ú©Û’ لیے کوئی انوکھی چیز Ù†Ûیں۔ صر٠ایک مثال Ù„Û’ لیجیے۔ دنیا میں آج تک کوئی غیر اسلامی یا مسیØ+ÛŒ یا ÛŒÛودی یا Ûندو Ø´Ûد Ù†Ûیں دیکھا گیا۔ ایسی اصطلاØ+ات شاید ÛÛŒ کسی اور ملک میں Ûوں؛ تاÛÙ… Ûمارے Ûاں ''اسلامی Ø´Ûد‘‘ بیچا جاتا ÛÛ’Û” اور بھی کئی مثالیں دی جا سکتی Ûیں مگر
اÙسوس بے شمار سخن Ûائے Ú¯Ùتنی
خوÙÙ Ùساد٠خلق سے نا Ú¯ÙØªÛ Ø±Û Ú¯Ø¦Û’
کیا مولانا صاØ+ب کا تجارتی برانڈ بھی اسی قبیل کا کاروبار ÛÛ’ØŸ کیا ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ مذÛب Ú©Ùˆ بزنس Ú©Û’ Ùروغ Ú©Û’ لیے استعمال کرنے Ú©ÛŒ کوشش ÛÛ’ØŸ سچ پوچھیے تو ÛÛ’ تو سÛی۔ مولانا Ú©Û’ لاکھوں عقیدت مند والÛØ§Ù†Û Ø·ÙˆØ± پر اس برانڈ Ú©ÛŒ طر٠لپکیں گے‘ مگر مولانا Ú©Ùˆ Ø´Ú© کا ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø¯ÛŒÙ†Ø§ Ù¾Ú‘Û’ گا‘ اس لیے Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³Û’ اپنی ذات یا اپنے خاندان Ú©Û’ لیے Ù†Ûیں لانچ کر رÛÛ’Û” ان کا تعلق، ماشااللÛØŒ ایک خوشØ+ال گھرانے سے ÛÛ’Û” Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ø§Ù† کا نیک ÛÛ’Û” ÙˆÛ Ù…Ø¯Ø§Ø±Ø³ Ú©Ùˆ زکوٰۃ اور چندے Ú©ÛŒ بیساکھی سے Ûٹا کر اپنے پَیروں پر کھڑا کرنا چاÛتے Ûیں۔ اس کاروبار سے Ø+اصل Ø´Ø¯Û Ø¢Ù…Ø¯Ù†ÛŒ Ú©Ùˆ ÙˆÛ Ù…Ø¯Ø§Ø±Ø³ پر خرچ کرنے کا عزم رکھتے Ûیں۔ ÛŒÛ Ù†Û ØµØ±Ù Ø§ÛŒÚ© لائق تØ+سین Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù†Ù‚Ù„Ø§Ø¨ÛŒ کاوش ÛÛ’Û” خدا کرے‘ ایسا وقت آئے Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒ مدارس مخیّر Ø+ضرات Ú©Û’ Ù…Ø+تاج Ù†Û Ø±Ûیں۔
مگر مولانا صاØ+ب Ú©Û’ Ø+والے سے جو سوال ایک متÙکر پاکستانی Ú©Ùˆ درپیش ÛÛ’ ÙˆÛ Ø§ÙˆØ± ÛÛ’Û” خاص طور پر ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯ جو مولانا Ú©Û’ طرز٠تقریر اور انداز٠تبلیغ Ú©Ùˆ پسند کرتے Ûیں ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© دوراÛÛ’ پر Ú©Ú¾Ú‘Û’ Ûیں اور گومگو Ú©ÛŒ Ú©ÛŒÙیت میں Ûیں؛ تاÛÙ… اس بات کا امکان موجود ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¯ÛŒØ± انتظار Ù†Û Ú©Ø±ÛŒÚº! Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯Û ÙˆØ²ÛŒØ± اعظم Ù†Û’ جب ملک Ú©Ùˆ ریاست Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ú©Û’ خطوط پر چلانے کا اعلان کیا تو مولانا Ù†Û’ اپنا پورا وزن وزیر اعظم Ú©Û’ پلڑے میں ڈال دیا تھا۔ ÛŒÛ Ø¨Ù†ÛŒØ§Ø¯ÛŒ طور پر ایک سیاسی اقدام تھا۔ ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© خطرناک ÙÛŒØµÙ„Û Ø¨Ú¾ÛŒ تھا۔ جو لوگ مولانا Ú©Û’ شیدائی تھے ان کا تعلق کسی ایک سیاسی پارٹی سے Ù†Û ØªÚ¾Ø§Û” ÙˆÛ Ù¾ÛŒ Ù¾ÛŒ Ù¾ÛŒ سے بھی ÛÙˆ سکتے تھے، مسلم لیگ سے بھی اور تØ+ریک انصا٠سے بھی‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù…ÙˆÙ„Ø§Ù†Ø§ سے وابستگی Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ù…ÙˆÙ„Ø§Ù†Ø§ کا سیاسی میلان Ù†Û ØªÚ¾Ø§ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ دینی خدمات تھیں۔ پھر ÙˆÛ Ù…ÙˆÚ‘ Ø¢ گیا جب مولانا ایک مخصوص سیاسی پارٹی Ú©ÛŒ Ø+مایت میں واضØ+ طور پر، کسی ابÛام Ú©Û’ بغیر، میدان میں اتر آئے۔ اب ان Ú©Û’ شیدائی ( Ùَین) دو گروÛÙˆÚº میں بٹ گئے۔ ایک Ú¯Ø±ÙˆÛ Ù†Û’ ان Ú©Û’ اس جھکاؤ Ú©Ùˆ سراÛا اور دوسرے Ù†Û’ نا پسند کیا۔ یقیناً ایسے لوگ بھی Ûیں جنÛÙˆÚº Ù†Û’ صر٠مولانا صاØ+ب Ú©ÛŒ اتباع میں وزیر اعظم سے امیدیں ÙˆØ§Ø¨Ø³ØªÛ Ú©Ø± لیں! ÛŒÛ Ø¢Ø®Ø±ÛŒ Ø·Ø¨Ù‚Û Ø§Ø®Ù„Ø§Ù‚ÛŒ Ù„Ø+اظ سے مولانا Ú©ÛŒ Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒ (liability) بن گیا‘ یعنی اب ÙˆÛ Ù…ÙˆÙ„Ø§Ù†Ø§ صاØ+ب سے ÛŒÛ Ù¾ÙˆÚ†Ú¾ سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ù¾ Ù†Û’ ریاست Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ú©Û’ جس اعلان Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ وزیر اعظم Ú©ÛŒ Ø+مایت Ú©ÛŒ تھی اور پھر آپ Ú©ÛŒ اتباع میں ÛÙ… Ù†Û’ بھی Ø+مایت کی، کیا اÙس اعلان Ú©Û’ تقاضوں پر وزیر اعظم پورے اتر رÛÛ’ Ûیں؟ کیا مولانا اس Ø+والے سے مطمئن Ûیں؟ اگر مطمئن Ûیں تو Ûمیں بھی اس اطمینان کا سبب بتائیں! اور اگر مولانا مطمئن Ù†Ûیں تو ÙˆÛ Ø§Ø³ عدم اطمینان کا اظÛار کیوں Ù†Ûیں کر رÛÛ’ØŸ
مولانا Ù†Û’ Ø¯Ø§Ù†Ø³ØªÛ ÛŒØ§ نا Ø¯Ø§Ù†Ø³ØªÛ Ø§ÛŒÚ© بھاری Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒ اپنے سر Ù„Û’ Ù„ÛŒ! ان Ú©Û’ وابستگان پوچھتے Ûیں Ú©Û ÙˆØ²ÛŒØ± اعظم Ù†Û’ پنجاب Ú©ÛŒ Ø+کمرانی Ú©Û’ لیے جن صاØ+ب Ú©Ùˆ چنا، کیا مولانا اس سے مطمئن Ûیں؟ شاید ÛÛŒ ملک کا کوئی Ø·Ø¨Ù‚Û ÛÙˆ جس Ù†Û’ اس انتخاب پر مایوسی کا اظÛار Ù†Û Ú©ÛŒØ§ ÛÙˆÛ” خود تØ+ریک انصا٠کے لوگ اس کا دÙاع Ù†Ûیں کرتے‘ Ù†Û Ú©Ø± سکتے Ûیں۔ مولانا کا کیا خیال ÛÛ’ Ú©Û ÙˆØ²ÛŒØ± اعظم Ù†Û’ اس ضمن میں ''اَنْ تÙؤَدّÙوا الْاَمَانَات٠اÙلٰٓی اَÛْلÙھا‘‘ کا خدائی تقاضا پورا کیا ÛÛ’ØŸ اس آیت Ú©ÛŒ تÙسیر میں Ù…Ùتی Ù…Ø+مد Ø´Ùیع صاØ+ب مرØ+وم Ù†Û’ ''جمع الÙوائد‘‘ Ú©Û’ Ø+والے سے جو Ø+دیث بیان Ú©ÛŒ ÛÛ’ØŒ اسے مولانا صاØ+ب Ù†Û’ ضرور دیکھا ÛÙˆ گا۔ ÛŒÛ Ø¬Ø³Ù… پر Ú©Ù¾Ú©Ù¾ÛŒ طاری کر دینے والی Ø+دیث ÛÛ’! Ù…Ùتی صاØ+ب Ù†Û’ ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ لکھا ÛÛ’ Ú©Û ''جس شخص Ù†Û’ کوئی عÛØ¯Û Ú©Ø³ÛŒ شخص Ú©Û’ سپرد کیا Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ علم میں تھا Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±Ø§ آدمی اس عÛØ¯Û Ú©Û’ لیے اس سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù‚Ø§Ø¨Ù„ اور اÛÙ„ ÛÛ’ تو اس Ù†Û’ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ خیانت Ú©ÛŒ اور رسول Ú©ÛŒ اور سب مسلمانوں Ú©ÛŒ!‘‘
ریاست Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ú©ÛŒ بنیاد تو اس ارشاد نبوی پر قائم تھی Ú©Û ''لَا دÙیْنَ Ù„Ùمَنْ لَّا عَھْدَ Ù„ÙŽÛ‘‘ تو کیا بلند ترین سطØ+ پر کیے گئے وعدے پورے کیے جا رÛÛ’ Ûیں؟ اس وعدے کا کیا Ûوا Ú©Û Ú©Ø§Ø¨ÛŒÙ†Û Ú©Û’ ارکان Ú©ÛŒ تعداد Ø³ØªØ±Û Ø³Û’ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù†Û ÛÙˆ گی؟ اس وعدے کا کیا بنا Ú©Û Ù¾Ù¹Ø±ÙˆÙ„ سستا کیا جائے گا؟ اس وعدے کا کیا Ûوا Ú©Û Ø¹ÙˆØ§Ù… Ú©ÛŒ جیبوں سے Ûر سال جو دس ارب Ù¾ÛŒ Ù¹ÛŒ ÙˆÛŒ Ú©Û’ لیے نچوڑا جاتا ÛÛ’ ÙˆÛ Ù†Ûیں لیا جائے گا؟ سرکاری رÛائش گاÛÙˆÚº میں تعلیمی ادارے قائم کرنے کا ÙˆØ¹Ø¯Û Ú©Ûاں گیا؟ ذاتی دوستوں کو، جو پاکستان میں پیدا Ûوئے Ù†Û ÛŒÛاں ان کا بزنس ÛÛ’ Ù†Û Ú©Ú†Ú¾ اور، بڑے بڑے طاقت ور مناصب کس Ø+ساب سے دیے گئے؟ کیا ریاست Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ù…ÛŒÚº جنÛیں ڈاکو کا خطاب دیا جاتا تھا، انÛیں بعد میں بڑے بڑے عÛدے دیے جاتے تھے؟ جنÛیں چپڑاسی رکھے جانے Ú©Û’ قابل بھی Ù†Ûیں قرار دیا جاتا تھا، کیا بعد میں انÛیں Ø+ساس نوعیت Ú©ÛŒ وزارتیں دے دی جاتی تھیں؟ اگر ÛŒÛ Ø³Ø¨ Ú©Ú†Ú¾ غلط ÛÛ’ ØŒ اور یقیناً غلط ÛÛ’ تو ان تمام معاملات پر مولانا صاØ+ب Ú©ÛŒ خاموشی ان Ú©Û’ وابستگان Ú©Û’ لیے شدید صدمے کا باعث ÛÛ’Û” امر بالمعرو٠کے ساتھ، دوسرا جزو، Ù†ÛÛŒ عن المنکر بھی ضروری ÛÛ’Û” اور مولانا صاØ+ب سے بÛتر کون جانتا ÛÛ’ Ú©Û
اگر بینم Ú©Û Ù†Ø§Ø¨ÛŒÙ†Ø§ Ùˆ Ú†Ø§Û Ø§Ø³Øª
اگر خاموش بنشینم Ú¯Ù†Ø§Û Ø§Ø³Øª
اگر نابینا Ú©Û’ راستے میں کنواں ÛÛ’ تو خاموش رÛنا Ú¯Ù†Ø§Û ÛÛ’Û” اور اگر کوئی آنکھیں رکھتے Ûوئے بھی کنویں Ú©ÛŒ طر٠جا رÛا ÛÛ’ تو روکنے Ú©ÛŒ Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒ دوچند ÛÙˆ جاتی ÛÛ’Û”
مولانا Ú©ÛŒ خدمات دینی اور معاشرتی سلسلے میں کسی تعار٠یا تعری٠کی Ù…Ø+تاج Ù†Ûیں۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ ÙØ±Ù‚Û ÙˆØ§Ø±ÛŒØª Ú©Ù… کرنے Ú©Û’ لیے بھی بÛت کوشش Ú©ÛŒ ÛÛ’Û” Ûر مکتب٠Ùکر Ú©Û’ علم برداروں میں ان کا نام عزت اور Ù…Ø+بت سے لیا جاتا ÛÛ’Û” تبلیغی جماعت Ú©Û’ نظام میں Ø+قوق العباد کا Ø+ØµÛ Ú©Ù…Ø²ÙˆØ± ÛÛ’ØŒ اسے مولانا Ù†Û’ مسلسل اپنے بیانات کا موضوع بنایا اور Ú©Ù…ÛŒ ایک Ø+د تک دور کی۔ اÛÙ„ بیت عظامؓ پر ان Ú©ÛŒ Ø+Ø§Ù„ÛŒÛ ØªØ§Ù„ÛŒÙ Ø¨Ú¾ÛŒ ایک بڑا Ú©Ø§Ø±Ù†Ø§Ù…Û ÛÛ’Û” انÛÙˆÚº Ù†Û’ ÛÙ…ÛŒØ´Û Ù…Ø+بت اور برداشت کا درس دیا ÛÛ’ مگر خوگر٠Ø+مد سے ÛŒÛ Ø´Ú©ÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ سماعت Ùرمائیں Ú©Û ÙˆØ²ÛŒØ± اعظم صاØ+ب Ú©ÛŒ برملا Ø+مایت کر Ú©Û’ جو Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒ انÛÙˆÚº Ù†Û’ اپنے اوپر Ù„ÛŒ ÛÛ’ اسے از Ø±Ø§Û Ù„Ø·Ù Ùˆ عنایت پورا بھی کریں۔ وزیر اعظم آپ کا اØ+ترام کرتے Ûیں۔ آپ Ú©Ùˆ بھی ان پر مان ÛÛ’Û” انÛیں بتائیے Ú©Û Ù¾Ø§Ù†ÛŒ سر سے اونچا Ûونے Ú©Ùˆ ÛÛ’Û” عÛد Ùˆ پیمان Ú©ÛŒ کیاریاں پھولوں Ú©Û’ بجائے جھاڑ جھنکاڑ سے اٹتی جا رÛÛŒ Ûیں۔ جن شاخوں پر زرق برق طائر بٹھانے کا ÙˆØ¹Ø¯Û ØªÚ¾Ø§ ÙˆÛاں زاغ Ùˆ زغن براجمان Ûیں۔ یوں Ù†Û ÛÙˆ Ú©Ù„ باغ Ú©ÛŒ لمبی دیوار Ú©Û’ ساتھ ٹیک لگا کر قسمت رو رÛÛŒ Ûو، Ûر طر٠خشک پتوں کا راج ÛÙˆ اور سبزے پر شبنم Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ù…Ø§ØªÚ¾Û’ پر پچھتاوے Ú©Û’ قطرے ÛÙˆÚº!
ایسا Ù†Û ÛÙˆ Ú©Ù„ کا مورخ مولانا صاØ+ب کا نام بھی خزاں Ú©Û’ باب میں Ù„Ú©Ú¾ رÛا ÛÙˆÛ”